Despre unii bătrânii, cu admirație!

batran3Se spune că interpretarea istoriei depinde de lentila prin care te uiți la ea. Astăzi am văzut-o prin aceea a multiculturalității. Bun așa! Oricum ar fi, eu am învățat să nu mă las dominat de emoții atunci când vine vorba de trecut ci să sondez mai multe surse în căutarea unui palid adevăr. Mai pe  scurt, am văzut filmul Victoria și Abdul, în care ea era regina Angliei, care a marcat secolul 19, iar Abdul, un nene de prin India, unul din numeroșii neni de pe acolo, care, cică, ar fi trecut și prin Perfidul Albion. Povestea nu a fost decât un pretext pentru ca englejii să-și pună cenușă în cap pentru câte popoare au călărit timp de secole, iar acum karma le dă înapoi ceea ce au dat și altora, dar după principiul Caritas-ului, primești de 8 ori înapoi ceea ce le-ai făcut tu altora cu zâmbetul pe buze.

Dar nu despre film vreau să vorbesc, unul care s-ar înscrie fără emoție în lungul șir de filme de propagandă, care astăzi trebuie să ne obișnuiască cu ceea ce deocamdată nici nu înțelegem. Ca de obicei intrăm în sală și ne ocupăm locurile. Bine poziționați, cu o mână pe telefoane și cu celelalte pe pahare de suc, așteptăm să înceapă filmul. De altfel, de multe ori ne simțim ca Dumitru Popescu Dumnezeu (cine cunoaște, înțelege) la o vizionare înainte de lansarea unui film către marele public. În timp ce ne făceam comozi în scaune, surprindem un grup de persoane trecute binișor de 70 de ani intrând în sală, vorbind rar și apăsat cum numai vârsta înaintată îți dă dreptul. Asta nu ar fi ceva deosebit, dar ceea ce mi-a atras atenția a fost efortul depus de cei ce ne-ar putea fi bunici de a avansa pe trepte spre locurile lor.

Trebuie să recunosc cu destul de multă rușine că nu m-am gândit niciodată la multele trepte care îți însoțesc pașii spre rândul de scaune unde tu ca spectator ai bilet. Aceste trepte pot fi la vârstele înaintate adevărate redute greu de cucerit. Unul dintre bătrâni urca treaptă cu treaptă ținându-se cu ambele mâini de balustrada frumos lucrată a mall-ului nordic. Fiecare pas spre rândul unul avea bilet era un adevărat Everest, pe care bătrânul nostru le-a urcat metodic și cu răbdare, ca și cum de ele ar fi depins restul vieții sale. Stoic, aproape eroic, bătrânul în cauză a refuzat ajutorul celor încă deprinși cu treptele, pentru a-și arăta poate sieși că viața e o luptă, deci te luptă, vorba lui Coșbuc (dragul meu Coșbuc!).

Impresionat de gașca seneciană ce a ocupat sala mi-am aruncat pe toată durata filmului un ochi pe ecran și o ureche bine dozată spre ceata de tineri binișor trecuți de ultima vârstă. Trebuie să recunosc, în cazul de față chiar cu mâna pe inimă, că reacțiile lor din timpul peliculei au fost o interesantă lecție pentru mine. Nu pot să nu recunosc că noi suntem în mare opera propriilor experiențe din copilărie, iar ceea ce survine mai apoi nu sunt decât un simple upgrade-uri de sistem, care nu ne schimbă structura logică (adică personalitatea și caracterul) ci simple îmbunătățiri ale unui fel de-a  fi unic.

Atent fiind la jocul lui Judi Dench, am observat momentele în care gașca ce și-a trăit cei mai frumoși ani pe vremea lui Stalin a reacționat. Și spre deosebire de generațiile din ultimii ani ai lui Ceaușescu și mai ales de după acesta, spectatorii noștri uniți întru senectute au avut reacții demne de orice individ care dorește să aspire la ceva, la o viață la mai bună, la o educație mai înaltă sau la mai multe momente de împăcare cu sine.

Dacă ar fi să rezum ceea ce am înțeles astăzi e că cei mai buni profesori sunt aceea care după ce s-au eliberat de patimile tinereții, de starea de indiferență provocată de o sănătate de fier, știu să vadă frumosul și-ntr-un firicel de iarbă și să fie ei înșiși anonime exemple pentru cine vrea să înțeleagă că azi și orișicând, din viață scapă numai cine își acceptă alteritatea. Am învățat ceva astăzi! Mă înclin în fața lor cu respect deplin!

Lasă un răspuns

