Pălăria mea

palarie-primark-barbatiAm o imagine arhaică despre pălării, mai ales când vine vorba despre cele purtate de bărbați. Despre cele de femei nu am nimic de zis. Atâta timp cât regina engleză le poartă cu atâta dichis de vreo 60 de ani, toate-s bune și frumoase pe acest meleag al acoperămintelor de bon ton. Dar când vine de capișoanele, glugile, fesurile și scufiile bărbătești, pe mine unul întotdeauna m-a bufnit râsul. Nu am putut concepe în niciun chip la ce mai sunt ele bune în epoca gigabitului putere. Poate, ca o mostră a ceea ce am fost și mai ales ce-am vrea să devenim.

Mai mult decât atât, pentru mine pălăria a avut o reminiscență rurală, aproape căruțașă. O vedeam întotdeauna asezonată de bici, de o cămașă suflecată binișor până la coate și de mirosul inconfundabil al cabalinelor în exercițiul funcțiunii lor ecvestre. De fiecare dată vedeam pălăria ca semn al unei țăran avut, deh!, nu oricine avea cai!, și această imagine nu-mi dădea pace și gata!

Dar uite că pe nesimțite, poate tocmai datorită pe nesimțite, am început să pot pălării și asta mai ales vara, atunci când între mine și dogoarea anotimpului nu se mai interpunea nimic, nici măcar un nor liniștit. Fără băgare de seamă le-am purtat, despre pălării vorbesc, indiferent cât de izbitoare ar fi imaginea cu cea a unui conducător de atelaj, văzând în pălărie ceea ce ar trebui să înțeleagă oricine, nu un pretext vestimentar, ci o necesitate bine împletită din paie subțiri, cu grijă uscate și apoi strânse cu o panglică ca o aureolă pe bolta capului.

Acum, de fiecare dată când le port, mă simt mulțumit de ele, ca și cum le-aș fi purtat din totdeauna, cam din clasa I, atunci când o șapcă dotată cu cozoroc făcea parte din costumația proaspătului școlar. Mă simt bine, oricum, și, indiferent câte priviri citadine aș simți pe creștetul capului, eu-mi port pălăria ca și cum aș fuma o țigară blondă, șfichiuind aerul și inhalând rotocoalele de fum amestecate cu izul nelămurit al cailor. E bine să ai o pălărie vara!

Lasă un răspuns

