La La Land – legenda

la-la-land-posterRar mi-a fost dat să nu mă pot concentra la un film ca astăzi, la La La Land. Poate doar când eram copil și mă uitam la un film doar la acțiune, nepricepând prea mult din ce spunea x sau y, chiar dacă filmul era tradus și eu știam să citesc sau era jucat direct în română. O așa stare de nesincronizare nu am mai simțit de mult. Mă uitam la film, dar eu eram în urmă cu o scenă sau cu două. Vedeam, înțelegeam tot ce se întâmplă, dar nu eram acolo în acel moment. La scena a doua eu o savuram încă pe prima. Eram acolo, ochi, urechi, minte și suflet, dar nu puteam să procesez ceea ce vedeam. Eram ca-ntr-o transă conștientă, ca un bețiv care continuă să bea, dar nu se îmbată și cu toate acestea starea lui era una firească, una euforică.

E un film muzical, dar nu unul oarecare și în niciun caz unul făcut ca în zilele noastre. Acest film este un frumos omagiu adus filmului muzical din anii 40 sau 50, jazz-ului, dar și perioadei în care filmele transmiteau și mesaje pozitive, epocă în care nimănui nu îi era teamă că lucrurile frumoase pot fi văzute ca rahaturi, resturi siropoase ale unor inadaptați sau forme puerile de propagandă ale lumii americane. Nici pe departe!

Acest film mi-a adus aminte de filmul Barry Lyondon a lui Stanley Kubrick, deoarece o singură melodie a fost reluată iar și iar, dar de fiecare în altă manieră, așa cum numai un cântăreț de jazz știe să facă. Se spune că un jazzman nu va interpreta de două ori la fel aceeași melodie și prin urmare, dacă mergi la un asemenea spectacol de mai multe ori, e ca și cum ai merge la mai multe, dar diferite.

Tocmai acum, când se crede că nu se mai pot face filme cu un mesaj pozitiv, ba pe de-asupra și muzicale, a venit un regizor de doar 31 de ani să mai trântească unul care cu siguranță va rămâne în istorie. Regizorul mi-a adus aminte de Wes Anderson prin atenția la detalii, toate personajele îmbrăcându-se în consonanță cu mediul în care se aflau. Toată lumea purta veșminte uni, inclusiv lucrurile, mașinile, casele. Nici urmă de dungi, carouri sau imprimeuri de toate felurile, totul într-o singură culoare! Și ce mai de culori! Cum eu nu cunosc decât câteva, cu siguranță acum a fost momentul în care am văzut o sumedenie de variațiuni, deși încă nu sunt sigur unde e granița dintre roșu și portocaliu.

Două ore scurse ca și cum ar fi fost două secunde! Parcă nici nu mă așezasem pe scaun că deja trebuia să mă ridic. Și când m-am ridicat nu știam de ce, deoarece eu eram încă în urmă cu o scenă. Apoi am plecat, așa cum am venit, sperând că am toate mințile acasă. Mă bucur că am văzut un asemenea film care-mi dă certitudinea că nimic nou nu e pe lumea asta, doar noi ne încăpățânăm să credem că suntem unici. În realitate, viața noastră e o variațiune pe diferite teme. De noi depinde pe care.

P.S. 1 Am uitat să spun că în spatele nostru erau doi ruji. Basarabeni nu aveau cum să fie. Basarabenii sunt patrioți și oriunde s-ar afla ei vorbesc în limba română, pardon, moldovenească. Acum am înțeles de ce-a căzut comunismul. Amândoi vorbeau atât de tare de parcă ar fi fost în Piața Roșie, unul în mausoleul lui Lenin, altul în biroul lui Stalin. Cred că aveau o teleconferință cu Putin. Oricum, am reținut toate cuvintele, păcat că nu le înțeleg. Tot datorită rujilor cinefili mi-am adus aminte ce le spuneam fetelor la școală, atunci când doream să le necăjim: ești frumoasă ca limba rujă! Și ironia sorții e că rujoaica din spatele meu chiar era frumoasă! Și ce le-a folosit!

P.S. 2 De ce spun ruji? Păi nu asta e forma consacrată când vine vorba de franceji, tailandeji și alți eji?

3 gânduri despre “La La Land – legenda

Lasă un răspuns

