Efectul pervers al cititului

Reading in the ParkMă uit la niște cărți pe care le-am citit mai demult… Mă uit la ele și nu-mi mai amintesc aproape nimic. Nume de oameni, de locuri, de fapte mi-au zburat de mult din minte. Tot ceea ce mi-a rămas e o stare. Stau și mă uit la cărțile din bibliotecă… Fiecare carte în parte îmi trezește niște amintiri. Cărțile seamănă cu clapele unui pian. De tine depinde cât de acordat e. Și ce muzică pot scoate ele…

Mă uit la cărți și-mi dau seama că am uitat tot cu excepția unui singur lucru: starea provocată de fiecare carte în parte. Ciudat e că fiecare stare le hrănește pe următoarele. Dacă ar fi să spun cu ce am rămas din fiecare carte, aș putea spune doar fragmente, care la rândul lor, dacă le-aș reuni, ar forma o carte nouă. Dacă le-aș atinge cotoarele, în capul meu ar fi o simfonie…

Propriu-zis nu știu nimic. Dacă cineva mi-ar da lucrare de control din tot ce am citit, nu știu dacă aș lua notă de trecere. Pe toate le-am citit o singură dată. De multe ori mi-am spus ca pe unele neapărat trebuie să le citesc, dar îmi dau seama că e imposibil, deoarece sunt atâtea alte cărți care așteaptă să fie citite, încât îmi dau seama că pentru fiecare carte nu există decât un singur timp, unic.

Ciudat e că, deși am privit cărțile ca pe niște puncte cardinale, după tot ce am citit am descoperit că nu există doar patru puncte cardinale, ci o infinitate. Și din această infinitate eu nu m-am ales până acum decât cu un univers de 4 pași, așa cum știam eu că are universul.

Dacă ar trebui să spun cu ce rămân în urma cititului, ar trebui să mint pentru că nici eu nu știu. Nu știu la ce mă ajută să citesc, nu știu ce transformări provoacă asta în mine, nu știu cum mă poziționează în relațiile cu lumea. Pur și simplu îmi e imposibil să-mi dau seama cum mă transformă, dar ceea ce știu cu siguranță este că e ceva ce mă potolește, ce nu poate fi explicat, dar eu cred e magnific.

Un gând despre “Efectul pervers al cititului

Lasă un răspuns

