Despre trofee

happy-cat-trophy-cartoon-16949166Deși nu am avut nici măcar un succes acceptabil în viață, mi-a fost dat să fiu adesea în preajma unor oameni de succes, unor oameni care prin tot ceea ce-au făcut au marcat timpul în zona lor de competență. Ca o caracteristică generală a celor care nu și-au făcut din aceste victorii scopul lor în viață este faptul că în zona lor de confort fizic, eu nu am văzut niciodată semnele recunoașterii valorii lor. Și aici mă refer la trofee. Deși au obținut suficient de multe asemenea opere de celebrare a succesului, aceștia au fost destul de deștepți să nu se cramponeze de ele și să nu-și transforme spațiul în care viețuiesc cel mai adesea – călcat de destul de multe persoane – într-un hall of fame.

În acest sens vreau să relatez o întâmplare. Unul dintre oamenii despre care am vorbit mai sus mi-a spus că și-a abandonat trofeele în nu știu ce pod, poate chiar la țară, la bunici. Și de aceea, locul în care îl pot vedea cel mai adesea strălucește printr-o lipsă a acestor decorații, însemne ale puterii, firește. La întrebarea mea de ce nu se simte nicăieri în jurul lui damful trecut al marilor victorii, acesta mi-a spus că nu se înconjoară de trofeele câștigate deoarece acestea funcționează pentru el ca niște ancore ce l-ar ține în loc, prizonier în timp.

Orice trofeu, mi-a spus, care e postat la iveală, să-l vadă orice neofit, își pierde mult din valoare, după celebra vorbă din popor: mulți văd, puțin pricep. În plus, fiecare trofeu care te însoțește în fiecare zi funcționează ca un drog ce nu-ți mai dă voie să ai noi succese, deoarece te face fără să vrei să-ți raportezi fiecare acțiune prezentă la succesul din trecut. Și acest mod de gândire e fundamental greșit deoarece acel succes a fost obținut într-o circumstanță unică, circumstanță care nu se mai poate repeta în veci: ai fost cel mai bun în acel moment, alții au fost mai slabi chiar atunci, ai avut alături informația care trebuie, erai expert în ceea ce se cerea la momentul cu pricina, făceai echipă cu oamenii cei mai în temă în acel moment etc, etc, etc.

În condițiile în care fiecare succes ți se datorează ție într-o așa de mică măsură, de ce oare te-ai crampona de recompensa primită, când tu ești conștient că performanța obținută este în mare măsură rostul hazardului? Și din acest motiv, mi-a spus, șterg totul cu buretele și mă uit înainte ca și cum nu am realizat nimic în trecut. Asta mă încarcă extraordinar cu energie pozitivă și mă scapă de angoasa eșecului pe care l-aș putea suferi. Până la urmă și succesul și eșecul ți se datorează amândouă în aceeași mică măsură.

Apoi am plecat, mulțumindu-i Cerului pentru micile mele eșecuri și succese.

6 gânduri despre “Despre trofee

  1. Chiar acesta sa fie adevarul, nimic din succesul pe care l-ai obtine intr-o viata de sacrificii, friustrari si munca asidua, sa nu-ti apartina tie si sa fie doar rod al hazardului?! Da-mi voie sa ma indoiesc…

  2. Remarcabila insa atitudinea personajului decris mai sus, este cu adevarat un Invingator al vietii, un om nascut sa cunoasca intr-adevar cele mai inalte recompense datorate excelentei! Admirabil!

  3. Esti un fericit al Sortii, ca ai avut ocazia sa intilnesti astfel de oameni de la care fiecare din noi avem de invatat. Este poate una din cele mai frumoase lectii de viata care mi-au fost predat e in viata mea, desi indirect. Nu pot decit sa-ti multumesc pentru bunatatea de-a ne impartasi si noua aceasta experienta extraordinara de viata! E plin pamintul de cealalta categorie de oameni, care reusesc pe baza imposturii si ipocriziei, facindu-si chiar un titlu de glorie din „realizarile” lor…

Lasă un răspuns

