Prin Piață

Indignații din Piața Universității m-au scos până la urmă din casă. Nu sunt militant de profesie, dar nici neinteresat de soarta acestei țări. Sunt undeva pe la mijloc, ca cei mai mulți dintre oamenii conștienți care mă înconjoară, oameni care nu au mai răbdat toată această piesă absurdă de teatru ce se joacă din ce în ce mai prost, în singurul sfert de veac cu adevărat liber al nostru. Furi azi, furi mâine, dar până când cu atâta pasiune și nepăsare, încât obrazul subțire al celor care chiar muncesc să nu se sbârcească de indignare?

Am profitat de faptul că eram acasă și vineri seara am plecat sprea Piață. Am luat metroul, mai bine zis cele 3 magistrale de metrou, care sunt ca un fel de istorie vie a unei evoluții tehnologice. De la trenurile făcute la Arad, acum 40 de ani, de pe magistrala 4, trecând prin cele suedeze, de pe magistrala 1 și încheind cu cele spaniole, de pe magistrala 2.

Am coborât la Piața Victoriei. Mi-am zis să merg un pic și pe jos, să mă încălzesc. Era o vreme insulară, cu o ceață pe care o simțeai pe față și cu un frig fără vânt ce-ți intra încet în oase. La 7 seara tot vechiul bulevard Ana Ipătescu era pustiu, singurul lucru ce ieșea în evidență erau copacii plantați pe timpul mandatului de primar al lui Videanu. Cu asta ne-am ales și cu bordurile din tot orașul. Oricum copacii au crescut mari și sunt chiar frumoși, dând bulevardului revoluționarei un aer de secularitate.

Trec și de Piața Romană și constat pustietatea locului. Foarte puține mașini, semn că se cunoaște starea de tulburare din centru și aproape niciun pieton. Peste tot strălucesc în neoanele mari țărușii de piatră, plantați pentru a proteja trotuarele de mașini. Cu cât mă afund mai mult spre Universitate senzația de occident e tot mai puternică. De la Intercontinental bulevardul e blocat pe toată lățimea lui, până la rondul de la Universitate, de câteva mii de oameni furioși, dar foarte liniștiți. Televiziunile, cu carele lor de reportaj, stau cuminți pe partea cu Teatrul Național. O macara cu o cameră e aburcată peste mulțime, pentru a da celor de acasă senzația de nesfârșire.

Nu am nicio clipă senzația că sunt în mijlocul unei demonstrații, pentru că nimeni nu cere nimic în nume propriu. E demonstrația principiilor: să furi mai puțin, mai puține curve angajate în Parlament, mai puțină minciună în viața noastră și, în general, nu ne mai prostiți în față, știm și noi câte parale faceți, politicieni de căcat! Notă discordantă face spuza societății, ce-și spune cu mândrie galerie de fotbal. Îi vezi cum sar în sus, urlând pe voci groase tabacice și 100% alcoolice pretenții de întâietate. Au venit să confiște revoluția bunului-simț. Fiecare om își dorește ce nu are. Nu știu dacă suporterii au ce face cu ea.

Mă deplasez prin mulțime, în mai multe direcții, să văd ce fel de oameni sunt în Piață. Este surprinzător că foarte mulți au un aer de intelectualitate ținută sub oboroc, sunt oameni pentru care problema zilei de mâine nu se pune. Sunt bine îmbrăcați și reținuți, de parcă le-ar fi rușine că au fost nevoiți să iasă în evidență acum. Dar nu se mai putea. Și-au ieșit din balamele bunului-simț văzând ce prăpastie s-a căscat între cei din politică și restul societății. Sunt oameni care nu vor nimic pentru ei, deoarece ei nu trăiesc doar clipa, oameni care se întreabă îngrijorați ce se va alege din țara asta dacă nu ne gândim deloc la viitor. Având copii sau nu – mulți sunt foarte tineri, deci nu au – viitorul României nu-i lasă indiferenți și de aceea au ieșit din amorțeala clasei de mijloc, pe cale să se încropească și la noi.

Mișcându-mă printre ei și observându-i, mă zguduie constarea că această minoritate educată și cât de cât ajunsă din punct de vedere material, poate face vraiște clasa noastră politică. Deocamdată doar spasmodică, pătura subțire a românilor educați poate da lovituri de moarte statului mafiotic atât de sigur pe sine. Sunt oameni care nu-și doresc puterea fiind prea absorbiți de ceea ce trebuie să facă cu viața lor personală. Sunt oameni care nu cer nimic statului, dar care au pretenții de la acesta, sunt forța care poate dărâma șandramaua numită bombastic stat de drept și care poate să pună presiune pe șleahta de analfabeți, hoți și mincinoși ce nu se mai satură să putrezească la cârma României.

N-am stat mult, preț cam la un sfert de ceas, dar mi-a fost suficient să-mi dau seama că doar oamenii educați provoacă cele mai mari transformări în societate. Nu degeaba politicienii nu dau doi bani pe educație ci alocă sume mari de bani doar pe distracția maselor. Un om educat, informat e un om periculos deoarece e greu de manipulat. În timp ce un om analfabet, ținut doar cu distracție ieftină și pomeni electorale, e sursa de permanentizare a lepădăturilor care ne conduc de 26 de ani.

Am plecat din Piață convins că indiferent cât de mult ar sabota politicienii libertatea, ea tot va supraviețui datorită oamenilor care gândesc singuri. Cu cât mai mulți cu atât mai repede putem dărâma grajdul escrocheriei politice. Și suntem din ce în ce mai mulți. Am luat metroul în sens invers, afundându-mă în subteran, de la cele mai moderne trenuri de metrou, la cele antice ale comunismului care se mai zbate încă în oameni. Asta e revoluția permanentă a bunului-simț (unde ești, tu, Troțki?) care începe să separe apele. Ce țară, ce oameni…

„De câte ori închid citatul,
Simt în mine
Nu ştiu ce secretă jubilaţie
De poliţist:
L-am închis şi pe-ăsta,
Mama lui de porc!”

Marin Sorescu

2 gânduri despre “Prin Piață

  1. Cat despre „În timp ce un om analfabet, ținut doar cu distracție ieftină și pomeni electorale, e sursa de permanentizare a lepădăturilor care ne conduc de 26 de ani.”… din pacate sunt din ce in ce mai multi…

Lasă un răspuns

