Călător prin țara mea – Caracal

Nu mai fusesem până acum în Caracal și nu aveam în minte decât ceea ce se spune despre acest oraș, cu acel mijloc de transport, pus în mișcare de tracțiunea animală, care s-ar fi răsturnat pe acolo cu o importantă încărcătură umană. Cu toate acestea, m-am dus acolo fără să fiu marcat de ceea ce știam și asta pentru că nu-mi place să-mi fac așteptări despre un loc sau altul. Cu toate acestea mi-am zis că nu pot fi mai interesant decât Slatina, bunăoară, și, sincer vorbind, m-am înșelat cu vârf și îndesat.

Câteva cuvinte despre drumul de la București spre Caracal. Dacă o iei pe ruta cea mai scurtă, e musai să treci prin Teleorman, care e un fel de județ tampon între Capitală și Oltenia, firește, eterna terra nova. Și tocmai acest tampon surprinde într-o destul de mare măsură. Drumul l-am împărți în 3 bucăți. O parte, până la la Alexandria, e un drum tipic european, adică acceptabil întreținut și respectând standardele de lățime în materie.

Apoi, cum faci dreapta spre Roșiorii de Vede, te simți că-n occident. Un drum lin, perfect asfaltat, având zone de odihnă pentru șoferi, ca alea de pe autostradă, te întâmpină din loc în loc. Nu mai vorbesc de semnele rutiere care te informează despre orice. Toată această reverie auto durează până ieși din județul Lui Dragnea și intri în Olt. E ca o întoarcere în timp, de acum drumul respectă standardele de lățime de pe vremea romanilor, banda având lățimea unei dacii vechi, ceea ce te obligă să mergi cu grijă și mai ales cu băgare de seamă. Din loc în loc, au rămas vestigii ale lățirii drumului la standardele actuale, vestigii de care nu se mai atinge nimeni, bănuiesc cu scopul de a simți pe propriile suspensii care era calitatea în construcții atunci și acum.

Cu chiu cu vai, ultimii 40 de km sunt parcurși într-o unitatea de timp care pare o eternitate, pentru ca ceea ce numim prin termenul de oraș, chiar să fie un oraș. Recunosc, cu un sentiment oarecum de jenă, că acest oraș, Caracal, este cea mai bună reproducere în miniatură a unui oraș apusean. În ciuda condițiile actuale de codaș în ierarhia urbană a țării, Caracalul, își strigă din toți rărunchii trecutul deosebit între urbele noastre. Nici măcar la marile orașe din Vechiul Regat nu mi-a fost dat să văd o asemenea aglomerație de edificii de tot felul, de acum poate 100 de ani, care să ne spună la ce nivel de civilizație se ajunsese atunci, aici, în inima Olteniei, firește, eterna terra nova. De la clădirea teatrului, a parcului, a teatrului de vară, a tribunalului, a unui liceu, cât și a altor construcții pe care am putut să le cuprind într-o scurtă preumblare, am simțit cât de multe au făcut boierii locului pentru comunitate.

Pot să spun, fără teama de a exagera, că orice trecere prin Caracal e o demonstrație că și la Oltenia (vorba cronicarului) se nasc oameni. Păi nu am văzut eu atâtea construcții publice, pe o suprafață atât de mică în orașe mult mai răsărite, care pretind că înseamnă ceva în România, Nu aș vrea să spun nimic despre unele capitale de județ care n-au nici teatru, că nu aș vrea să supureze răni vechi. Și, în plus, față de alte orașe mai cu ștaif, în Caracal am putut plăti masa cu cardul, ceea ce mai rar vezi dacă ieși dincolo de marginile Bucureștiului.

Păcat că nu știm cum să ne promovăm locurile pline de istorie. Cel puțin în topul personal Caracalul e cu mult peste alte orașe care doar se cred mai importante, dar nu au cum să și demonstreze asta, deoarece importanța se certifică întotdeauna prin numărul edificiilor marcate de istorie. Ținând cont de tot ceea ce am văzut, mi-e greu să cred că atelajul pomenit la început se putea răsturna la Caracal. În cel mai bun caz era doar în trecere pe acolo, pentru a le destupa mintea proștilor ambulanți.

Lasă un răspuns

