De ce mințim

Descopăr, pe zi ce trece, că mă confrunt cu 2 tipuri de minciuni. Inițial, faptul că eram mințit mă revolta, mă simțeam jignit în amorul propriu, ca și cum inteligența mea era pusă în discuție, ba chiar contestată. Mamă, ce clăbuci la gură mai făceam, ce mânie proletară mă cuprindea, ce spasme dureroase mă stăpâneau! Și cât nu doream să se înceteze cu minciunile… Dar nu-mi găseam curajul, iar mai apoi cuvintele, s-o spun. Apoi m-am lăsat păgubaș. Tocmai ăsta a fost norocul meu. Starea asta, în care eu nu știam cum să reacționez, a fost perioada fabuloasă în care am înțeles de ce sunt mințit.

În mare spus, așa, oamenii mint din două motive. Dacă sunt slabi, oamenii mint pentru a-și ascunde slăbiciunea, neștiința, incompetența, limitarea, iar dacă sunt răutăcioși, mint pentru a manipula, pentru a trage spuza pe turta lor, pentru a-i băga pe alții în rahat și, în general, pentru a obține merite necuvenite. O altă cauză a minciunii eu nu cunosc. Dacă există sunt pregătit să o asimilez.

Acum câteva cuvinte despre cele 2 categorii definite de mine. Cu cea de-a doua, manipulatorii de serviciu, e ușor de lucrat, sunt oameni deștepți care scanează punctele slabe ale celor cu care au de-a face și își însușesc caimacul. Aceștia sunt oameni puternici, capabili de orice, de aceea te și poți bizui pe ei, dar nu-i bine să-ți expui spatele în prezența lor. S-ar putea să găsești în greabănul tău cuțitele care-ți lipseau demult din bucătărie. E o categorie rară, dar importantă. Ai ce învăța de la ei pentru că au o mentalitate de învingător. Nu le e frică de nimic și mereu sunt pregătiți să aibă de-a face cu oameni noi. Și-au cizelat tacticile în spinările celor care te-au precedat pe tine. Odată ce te prefaci că nu știi cu ce se ocupă, fii sigur că poți răsturna lumea cu ajutorul lor. Ei formează categoria celor care e bine să-i ții mai aproape de tine decât prietenii.

Cealaltă categorie e cea mai dificilă. Cei care mint din cauza complexelor lor, neștiinței lor, neîncrederii lor sunt acea categorie de oameni – majoritatea mincinoșilor, de altfel – care nu spune nu niciunei provocări, dar care te lasă baltă la prima problemă. Sunt cei care te aprobă, sunt necondiționat de partea ta, doar pentru că tu știi ce vrei de la viață. Sunt alunecoși precum o mlaștină puturoasă. Nu vor recunoște niciodată că mint. Asta ar însemna să-și asume limitarea de moment, iar ei nu sunt pregătiți încă. Sunt acei oameni care mint fiind împinși de normele sociale, de axiomele de bine și rău, de frumos și urât. Sunt acei oameni care nu-și pot asuma propria stare temporară – de oameni neștiutori – și atunci bravează, făcând-o pe competenții.

Această a doua categorie îți face ție cele mai multe probleme. Formând majoritatea mincinoșilor de serviciu, se remarcă prin mediocritate. Îi simți imediat deoarece te aprobă chiar și atunci când tu bați câmpii dintr-un spirit de frondă. Sunt cei care nu au reușit nimic notabil deoarece problemele cu care se confruntă sunt – zice-se – insurmontabile. Sunt acei oameni care, conform declarațiilor lor, ar fi răsturnat lumea dacă viața nu le-ar fi pus în cale cele 7 munci ale lui Hercule. În plus, indiferent de ceea ce fac în prezent, mereu vor pomeni de trecutul care i-a condamnat la neîmplinire.

Și-ntr-un caz și-n-altul eu sunt chiar fericit să-i cunosc deoarece, atât răutăcioșii de serviciu, cât și scornitorii de probleme, te țin mereu ancorat în realitate. De la unii înveți cât valorează încrederea, iar de la alții solidaritatea. Iar la final, când tragi linie, constați cât de multe lucruri ai învățat fiind mereu aproape de patologia minciunii. Și zău dacă am ce regreta, că doar o viață am. Ce frumoasă e viața!

5 gânduri despre “De ce mințim

  1. Nu-mi place să mint sau să fiu mințită. Trebuie să țin minte minciunile și asta e chiar obositor. Totuși, nu e haios când te prinzi că cineva te minte? Că poți să te amuzi pe seama lui. Acum, depinde și de minciună.

Lasă un răspuns

