Mai are rost să învățăm?

Trăim într-o minunată lume a iluziilor, în care banalul este adus la statut de valoare certă și mediocritatea certificată este considerată atuul principal pentru o viață împlintă. Asta cam așa ar fi dacă viața noastră s-ar consuma doar în fața micului ecran, ecran care nu mai prididește să ne convingă de ideea: cu cât ești mai prost cu atât ești mai fericit.

Promovând zilnic poveștile cusute cu ață albă ale unor analfabeți patentați, se creează falsa impresie că în viață nimic nu contează, că succesul e direct proporțional cu norocul și că orice încercare de educație te predestinează nebuniei. Norocul nostru este că anii tot trec și numărul celor care chiar și-au realizat visele de îmbogățire neavând la bază decât propriul primitivism este foarte mic, chiar insignifiant. Treptat, treptat ne vom îndrepta din noul privirile către sistemele de valori reale, care au la bază educația și încă una solidă.

Degeaba există cazuri de milionari proveniți din rândul proletariatului promiscuu, atâta timp cât statutul de milionar este intangibil pentru cei mai mulți români. Mai devreme sau mai târziu pretendenții la îmbogățiri precoce vor percepe crudul adevăr că singurul lucru care asigură succesul în viață este să urci treptele educației. Pot părea cuvinte mari dar realitatea îmi dă dreptate și-mi tot dă de câteva mii de ani. Cam de când există civilizația umană.

Câți dintre cei cu doar cu 4 clase au o șansă reală în viață? Câți dintre cei fără nicio calificare recunoscută pot ocupa o poziție bine plătită. Câți dintre cei incapabili să execute munci peste cele fizice își pot permite să ducă o viață fără griji? Mi-e teamă că procentul acestora este unul nesemnificativ.

Oricum am da-o, oricum am suci-o valorile certificate de milenii ne spun că doar cunoașterea aduce cu sine succesul. Mai mult decât atât, acest succes presupune să-ți hrănești continuu curiozitatea, să ți-o stimulezi și să nu renunți niciodată la a învăța. Indiferent dacă viteza de înnoire a lumii ar fi mai lentă sau mai accelerată decât este acum, nivelul cunoașterii atins de tine la un moment dat nu are cum să fie suficient deoarece o singură minte nu poate cuprinde în scurta-i existență toate comorile civilizației umane, fie ea și una de nișă.

Și cum citesc, și citesc foarte mult, și cum știu că nu voi putea citi în această viață nici măcar a mia parte din ceea ce-mi propun, voi face de acum recenzii cărților care-mi vor cădea în mână, prezentându-le așa cum eu le văd. Vor fi doar recenzii pozitive. Măcar atât merită cartea din partea mea, celebrarea ei, deoarece învățarea e un proces permanent care se încheie odată cu moartea. Și atunci învățăm ceva. Învățăm să murim. Dar până atunci să continuăm procesul.

15 gânduri despre “Mai are rost să învățăm?

    1. Eh, mai nișat, așa… memorii, jurnale, amintiri… să am de la cine învăța sau să înțeleg mai bine prin ce-au trecut alții înaintea mea…

  1. de învățat…învățăm oricum. The hard way poate, dar mereu învățăm câte ceva din ceea ce (nu) ni se întâmplă. Dacă te referi la cei care preferă să fie „fericiți”, aka „săraci cu duhul”…asta e alt poveste…

    1. Bine, îţi dai seama cã eu mã refeream la partea benevolã a învãţãrii. E frumos sã nu-ţi pierzi interesul pentru lume. Asta înseamnã viaţã 🙂

      1. Am înțeles foarte bine 🙂 Spuneam doar că întrebarea cu rostul…e „fără rost”, dacă-mi permiți jocul de cuvinte. Pentru că adevăratele lecții nu realizezi când ți se întâmplă!

      1. mă uit de mult în oglindă la cel ce promite :)) problema e că nu există învățători dacă nu există învățăcei
        dă-mi un învățăcel și-i răstorn lumea :))

      2. Cred ca sunt mai multi. 1 ai sigur. Imi place CUM crii si CE scrii. La ora asta ar trebui sa ti spun precum doamna Geta (ma refer la doamna Geta din articolul tau): „Popescule, esti nebun?!” Eu maine dimineata merg la serviciu, dar mai citesc cateva articole de ale tale.

Lasă un răspuns

