Sânge

Am rămas surprins să aflu că în țară la noi e criză permanentă de sânge. Adică prea puțini oameni donează sânge. Recunosc că abia acum am donat și eu pentru prima dată sânge. Nu e nici un sacrificiu personal. Tocmai din acest motiv stăteam și mă întrebam de unde lipsa spiritului de solidaritate la români, inclusiv la mine. Dacă solidari nu suntem, atunci solitari mai mult ca siguri dovedim zilnic că putem fi.

La cât de individualiști suntem ca popor mă surprinde foarte tare că am rezistat în una din cele mai infame dictaturi ale comunismului. Noi nu facem mai nimic dacă nu ne iese ceva. Eu recunosc că nu am făcut-o până acum din comoditate. Și la cum am fost crescut în sânul comunității, îmi va lua ceva timp să mă dezbar de obicei, asta dacă voi reuși să mă schimb. Dar nu pot să uit că sunt fiu al acestui popor și așchia nu sare departe de trunchi. În mediul în care mă învârt nu cred să fi auzit vorbindu-se de vreo donație, fie ea și foarte mică, decât în câteva cazuri unanim acceptate.

Stiu că ne activăm foarte tare doar când auzim de un deces al unei persoane din mediul în care ne învârtim. Atunci se strâng sume de bani, nu prea mari și de obicei cam atât. Nu pot să uit mail-urile cu diverse boli cronice foarte grave pentru care se procedează la fel. Și atât. Punctum.

Cred că intuiesc care este cauza acestei lipse de solidaritate a noastră ca indivizi. Vine din trecutul nostru ca popor. Și acum sper să nu se supere nimeni pentru ceea ce am să spun. Păi ce poți să ceri unui popor care acum nu mai devreme de 60 de ani scurma pământul și nu ieșise de când hăul și părăul din cătunul său. Suntem un popor închis, izolaționist, lucru care s-a repercutat și asupra comportamentului individului. La noi era o rușine dacă un bărbat își lua nevastă din alt sat. Exista, și se pare că mai există, o cultură în a te preocupa doar de ce e în ograda ta: acareturi, dobitoace, nevastă și copii. Atât! Pentru ce e dincolo de gardul sfintei proprietăți individuale, Dumnezeu cu mila!

Nu pot să uit inundațiile din zona Bacăului și a Ținutului Secuiesc din perioada în care Blaga era Ministru de Interne. Adică prin 2005 sau 2006. În satele din Moldova țăranii stăteau la crâșmă, în timp ce de inundații se ocupau soldații și voluntarii britanici. Ați auzit bine! Voluntari britanici. Niște fraieri care au auzit de efectele inundațiilor și au venit să dea o mână de ajutor. În Ținutul Secuiesc localnicii de altă etnie decât a noastră s-au ajutat singuri, ceea ce a provocat reacția lui Blaga, că trebuie să recunoască, deși nu-i place, că secuii dau dovadă de solidaritate, în timp ce românilor poate să le cadă și casa în cap că tot nu fac nimic, așteaptă să-i ajute alții. Poate ați auzit primul lucru pe care îl zice un inundat român când vede un microfon: ”Nu a venit nimeni să ne ajute!”. Dar tu ce ai făcut în prealabil, calamitatule, că să previi catastrofa? Ți-ai făcut casă pe buza râului? Ai defrișat pădurea? Etc?

De aia ziceam și eu. Dacă acum 60 de ani scurmam pământul, oare cât ne va lua să învățăm să fim solidari, fără să ne bage cineva sula în coaste? Adică de bunăvoie. Hai că iar am fost rău, în loc să fiu bun. 😉

6 gânduri despre “Sânge

  1. 1. Sub comunism am rezistat pentru ca, in caz de forta majora pana si cei mai mari dusmani devin aliati. Pana trec puntea. Dupa care redevin ei insisi. A fost doar o chestie de scapat pielea…
    2. Daca in mediul in care te invarti nu se cunoaste notiunea de „facere de bine”, ar fi mai bine pentru tine sa schimbi mediul… 😉
    3. Daca tu insuti nu poti face un lucru, nu ai nici un drept sa il ceri altuia! (a propos de schimbare, i.e.)
    4. Taranul adevarat (specimen pe cale de disparitie) are bun simt, iubire de semeni si intelepciune, chiar daca nu e prea emancipat. Toate acestea ii vin din relatia cu Dumnezeu. Daca aceasta nu e… nimic (bun) nu e!
    5. Preocuparea fata de nevoile familiei tale nu e un pacat, dimpotriva! Problema apare in momentul in care faci din asta o chestiune de egoism si lacomie…
    6. Lenea, nechibzuinta, egoismul si toate celelalte rele din lumea asta se trag din prostie. Iar prostia nu inseamna neaparat nestiinta de carte, ci inseamna creier si suflet moarte…
    Asta asa… foarte pe scurt… 😉

    1. Daa, foarte pe scurt ai scris. :))
      Ideea e că ,indiferent de explicațiile pe care le găsim pentru noi înșine, nu prea facem nimic pentru comunitate
      Suntem prin excelență un popor al individualităților. Totul pentru noi și ce-o mai rămâne pentru ceilalți. Istoria îmi dă dreptate, Putem doar spera că viitorul va fi altfel. Dar ca să ai alt viitor ai nevoie de o schimbare în prezent. Și prezentul noastru seamănă cu trecutul. 🙂

      1. La nivel de natie, pot doar sa fiu de acord cu tine (cu toata durerea din suflet)… La nivel personal… cred ca m-a scapat barza din cioc intr-un loc si un timp gresite… ca nu ma incadrez deloc in peisaj 😀 (Intre noi fie vorba: nu ai idee cate poate face un om – chiar si un neicanimeni, ca mine – atunci cand vrea sa ajute! Si, cand iti doresti cu adevarat… intreg Universul „comploteaza” spre a implini acel lucru… Chestie verificata! 😉 )

Lasă un răspuns

