Evoluție

Mi s-a întâmplat de multe ori să mă reîntâlnesc cu anumiți oameni la intervale mari de timp. Când spun intervale mari de timp mă refer la perioade de peste 10 ani. Și cum e și firesc, tu compari imaginea precedentă pe care o aveai despre o persoană cu cea nouă. Și dacă acea persoană avea vreo 40 sau 50 de ani la ultima întâlnire, rămâi surprins de schimbarea care se produce.

Trec peste schimbarea fizică deoarece aceasta e vizibilă la orice vârstă. Eu mă refer la ce se schimbă în comportament. Ceea ce mă surprinde cel mai mult este atitudinea acestor persoane față de tot ceea ce le înconjoară. Oamenii au tendința să devină din ce în ce mai însingurați, mai dependenți de tabieturi, mai intoleranți, mai zgârciți, mai fricoși și mai pesimiști. Tocmai aici e problema, pesimismul care mustește în tot și în toate.

Dintr-odată oamenii noștri văd totul printr-o lentilă foarte critică. Nimic nu le mai place, nimic nu mai e bun. Toți cei care îi înconjoară nu mai sunt buni de nimic și pun permanent ceva la cale. Evident că lucruri rele. Inițial nu înțelegeam de unde transformarea asta. Eu știam persoanele în cauză ca fiind unele deschise, comunicative, optimiste, curajoase. Mă surprindea neplăcut totala metamorfoză.

O lungă perioadă de timp nu înțelegeam de ce schimbarea asta abruptă. Bine, nu era abruptă. Era în timp, dar eu nu am fost de față să văd treptata transformare. Acum cred că știu răspunsul. Cei mai mulți oameni se transformă în acest fel din cauza fricii de moarte. Șubrezirea sănătății, scăderea capacităților intelectuale și fizice îi fac pe oameni intoleranți și răutăcioși. Conștientizarea faptului că nu vor mai fi ceea ce-au fost îi determină să devină agresivi. Compensează virilitatea printr-o atitudine agresivă.

Paradoxul face ca acest comportament al lor să determine din partea celor care îi înconjoară o reacție pe măsură, fiind evitați de toți cei care până mai adineauri îi cultivau cu asiduitate. Și tocmai acest lucru le agravează situația. Știu că sunt și excepții, oameni care ajunși la vârsta a treia rămân la fel de deschiși ca înainte, deoarece au înțeles că nu ai cum să controlezi finalul. Doar aceștia din urmă demonstrează că sloganul: “cine nu are bătrâni, să-și cumpere” e adevărat. Sunt curios eu în ce categorie mă voi încadra.

Un gând despre “Evoluție

Lasă un răspuns

